Onderzoek: de zzp’er en zijn boekhouder

Hoe werkt de zzp'er samen met zijn of haar boekhouder / accountant?

06 APRIL 2017, UTRECHT
75% van de zzp’ers doet zijn of haar administratie grotendeels zelf maar met hulp van een boekhouder. Slechts 10% doet zijn of haar boekhouding zonder hulp van een boekhouder. Dat blijkt uit onderzoek van boekhoudleverancier MoneyMonk onder honderden zzp’ers die online boekhouden.

Wie doet wat?

Op de vraag ‘Wie doet wat?’ geeft meer dan 90% van de zzp’ers aan dat de boekhouder de jaarrekening maakt en tevens hulp biedt bij het verzorgen van de aangifte Inkomstenbelasting. Wat verder opvalt is dat de zzp’er graag zelf de btw-aangifte doet (61,5%).

De belangrijkste redenen die zzp’ers opgeven voor hulp bij de jaarrekening en aangifte Inkomstenbelasting zijn ‘Ik vind het te ingewikkeld’ (38,4%) en ’Ik ben bang om fouten te maken’ (31,2%).

Reden voor jaarrekening?

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 35% van de zzp’ers een jaarrekening te laten maken voor inzicht in de financiële gezondheid van zijn of haar bedrijf. Opmerkelijk is de uitkomst dat, eveneens 35%, een jaarrekening laat maken omdat de boekhouder dit standaard doet. Slechts 4% laat een jaarrekening maken voor het verkrijgen van een lening of hypotheek.

Aanlevering bij boekhouder

Zzp’ers blijken op het gebied van aanlevering bij de boekhouder luier dan verwacht. 58,2% geeft aan dat de boekhouder de data zelf uit de administratie haalt. Slechts 29,5% neemt zelf de moeite om de data in te leveren bij de boekhouder.

*De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquete onder honderden zzp’ers die online boekhouden.